Al-Quran adalah sebuah kitab suci yang perlu dijaga dan dibaca dengan penuh rasa hormat. Seseorang yang membaca Al-Quran seolah-olah ia berada di sisi Allah S.W.T dan bermunajat kepadaNya maka hendaklah menjaga adab-adab yang tertentu yang layak di sisi tuhan Yang Maha Agung lagi Maha Mulia. Ulamak ulamak muktabar telah menggariskan beberapa adab sebagai panduan sepeti berikut:
1. Hendaklah
sentiasa suci pada zahir dan batin kerana membaca Al-Quran adalah zikir yang
paling afdal (utama) dari segala zikir yang lain.
2. Hendaklah
membaca di tempat yang suci dan bersih yang layak dengan kebesaran Yang Maha
Agong dan ketinggian Al-Quranul Karim. Para Ulamak berpendapat sunat membaca
Al-Quran di Masjid iaitu tempat yang bersih dan mulia di samping dapat menambah
kelebihan pahala-pahala iktiqaf.
3. Hendaklah
memakai pakaian yang bersih, cantik dan kemas.
4. Hendaklah
bersugi dan membersihkan mulut. Melalui mulut tempat mengeluarkan suara
menyebut ayat
Al-Quran. Hadis Rasulullah s.a.w berbunyi:
Sesungguhnya mulut-mulut kamu adalah merupakan jalan-jalan
lalunya Al-Quran maka peliharalah dengan bersugi.
Berkata Yazid bin Abdul Mallek:
Sesungguhnya mulut-mulut kamu adalah merupakan jalan-jalan
lalunya Al-Quran maka peliharalah dengan bersugi.
5. Hendaklah
melahirkan di dalam ingatan bahawa apabila membaca Al-Quran seolah-olah
berhadapan dengan Allah dan bacalah dalam keadaan seolah-olah melihat Allah
S.W.T. Walaupun kita tidak dapat melihat Allah sesungguhnya Allah tetap melihat
kita.
6. Hendaklah
menjauhkan diri dari ketawa dan bercakap kosong ketika membaca Al-Quran.
7. Jangan
bergurau dan bermain-main ketika sedang membaca Al-Quran.
8. Hendaklah
berada dalam keadaan tenang dan duduk penuh tertib. Jika membaca dalam keadaan
berdiri hendaklah atas sebab yang tidak dapat dielakkan adalah harus.
9. Setiap
kali memulakan bacaan lebih dahulu hendaklah membaca Istiazah kerana memohon
perlindungan dari Allah dari syaitan yang kena rejam.
10. Kemudian
diikuti dengan membaca basmallah: (Bismillahirrahmanirrahim). Hendaklah membaca
Bismillah itu pada tiap-tiap awal surah kecuali pada surah At-Taubah.
11. Hendaklah diulang kembali membaca Istiazah apabila
terputus bacaan di luar daripada Al-Quran.
12. Hendaklah membaca dengan Tartil (memelihara hukum
Tajwid). Secara tidak langsung menambah lagi minat kepada penghayatan ayat-ayat
yang dibawa dan melahirkan kesan yang mendalam di dalam jiwa.
Firman Allah S.W.T:
Kami membaca Al-Quran itu dengan tartil.
(Surah Al-Furqan: 32)
Hendaklah kamu membaca Al-Quran dengan tartil.
(Surah Al-Muzammmil: 4)
Pengertian Tartil pada bahasa:
Memperkatakan sesuatu perkara itu dengan tersusun dan dapat
difahami serta tanpa gopoh-gopoh.
Menurut Istilah Tajwid ialah membaca Al-Quran dalam tenang
dan dapat melahirkan sebutan huruf dengan baik serta meletakkan bunyi setiap
huruf tepat pada tempat-tempatnya.
Saidina Ali k.w berkata:
Pengertian tartil ialah mentajwidkan akan huruf-huruf
Al-Quran dan mengetahui wakaf-wakafnya.
13. Hendaklah berusaha memahami ayat-ayat yang dibaca
sehingga dapat mengetahui tujuan Al-Quran diturunkan oleh Allah S.W.T.
Allah S.W.T. berfirman:
Inilah Al-Quran yang memimpin jalan yang lurus.
(Surah Al-Israi’: 9)
Firman Allah S.W.T.:
Kami turunkan Al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan
rahmat bagi orang mukminin.
(Surah Al-Isra’: 82)
Firman Allah S.W.T. lagi:
Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu dengan
penuh barakah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat
pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.
(Surah Sad: 29)
14. Hendaklah menjaga hak tiap-tiap huruf sehingga jelas
sebutannya kerana tiap-tiap satu huruf mengandungi sepuluh kebajikan. Hadis
dari Rasulullah s.a.w berbunyi:
Diriwayatkan dari Tirmizi dari Abdullah bin Masud daripada
Rasulullah s.a.w telah bersabda sesiapa yang membaca satu huruf daripada
Kitabullah (Al-Quran) maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh
kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf tetapi Alif satu
huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.
15. Hendaklah membaca al-Quran mengikut tertib Mashaf.
Dilarang membaca dengan cara yang tidak mengikut susunan kecuali diceraikan
surah-surah dengan tujuan mengajar kanak-kanak adalah diharuskan.
16. Hendaklah berhenti mambaca apabila terasa mengantuk dan
menguap kerana seseorang yang sedang membaca Al-Quran ia bermunajat kepada
Allah dan apabila menguap akan terhalang munajat itu kerana perbuatan menguap
adalah dari syaitan.
Berkata Mujahid:
Apabila kamu menguap ketika membaca Al-Quran maka
berhentilah dari membaca sebagai menghormati Al-Quran sehingga selesai menguap.
17. Hendaklah meletakkan Al-Quran di riba atau di tempat
yang tinggi dan jangan sekali-kali meletakkannya di lantai atau di tempat yang
rendah. Sabda Rasulullah s.a.w berbunyi:
Ubaidah Mulaiki r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda:
“Wahai kaum ahli-ahli Al-Quran jangan gunakan Al-Quran
sebagai bantal tetapi hendaklah kamu membacanya dengan teratur siang dan
malam.”
18. Hendaklah memperelokkan bacaan dan menghiaskannya dengan
suara yang baik.
Sabda Nabi s.a.w dalam sebuah hadis:
Telah bersabda Nabi Muhammad saw, hiasilah Al-Quran dengan
suara-suara kamu.
19. Setiap bacaan hendaklah disudahi dengan membaca: (Sadaqallahul’azim).
20. Disunatkan
berpuasa di hari khatam Al-Quran dan diikuti dengan mengumpul ahli keluarga dan
sahabat handai bersama-sama di dalam hari khatam Al-Quran. Dalam sebuah hadis
ada menjelaskan kelebihan orang yang telah khatam Al-Quran menerusi sebuah
hadis yang berbunyi:
Telah bersabda Nabi Muhammad s.a.w, sesiapa yang telah khatam Al-Quran baginya doa yang dimakbulkan.
thanks ye brkongsi :)
ReplyDeletesama2...sharing is caring =)
ReplyDelete